Yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja vaalia kuvataiteellisia harrastuksia.

Taiteiden yö

Taiteiden yö järjestettiin Vakka-Suomen Taideyhdistys ry:n ehdotuksesta 16.8.2018 Uudenkaupungin keskustan alueella klo 16-21 yhteistyössä Uudenkaupungin kaupungin kanssa, joka tuotti tapahtuman.

Taiteiden yö järjestettiin kaupungin keskusta-alueella kokeiluluonteisesti ja ensimmäistä kertaa.  Samalla testattiin Alisenkadun katuosuutta mahdollisesti uutena ulkotapahtumapaikkana ja tulevana kaupunkilaisten “olohuoneena”. Toimijoita oli lähes jokaiselta taiteen alalta.

Ohjelmassa oli niin esittävää taidetta kuin kuvataidettakin. Alisenkadun varrella sijaitseva Galleria Horisontti oli avoinna klo 21 asti. Alisellakadulla pidettiin myös taidehuutokauppa. Yhdistyksemme taiteilijat Johan Elfving, Seija Itäranta, Timo Hämäläinen, Arja Lunden, Marja-Liisa Malkaniemi, Marjatta Mannevaara, Hannele Salmela, Heli Sammalisto ja Arja Siltakoski olivat lahjoittaneet teoksiaan huutokaupattavaksi. Teokset olivat valmistuneet vuonna 2017 ja olivat kooltaan 30 x 30 cm. Värimaailma oli sinivalkoinen.

Vuonna 2017 Suomi vietti 100-vuotisjuhlavuottaan ja Uusikaupunki juhlisti 400-vuotistaivaltaan.

Vapaaehtoistyönä toteutettu Taiteiden yö sai paljon kiitosta ja hyvän vastaanoton. Väkeä oli runsaasti ja ohjelmaa joka lähtöön. Rauhanpuistossa Nukketeatteri Piironginlaatikon lasten taidepaja toi paikalle innokkaita maalareita ja “kelloseppiä”, jotka tekivät luonnonmateriaaleista tuulikelloja puiston puihin. Lapset saivat myös kokeilla musiikin tekemistä paikallisen Musiikkituvan rytmeissä.

Tapahtuman tuottajana toimi Sonja Stenman, jonka kekseliäisyys ja innostus tarttui.

Toivomme, että Taiteiden yö saisi jatkoa.

Vakka-Suomen Taideyhdistys ry kiittää kaikkia taiteiden yöhön osallistuneita, niin esiintyjiä kun tapahtumaan osallistujia.